piątek, 15 marca 2013

Jogurtowe ciasto grejpfrutowe

Jeśli ktoś pyta mnie "czy na upieczenie ciasta potrzeba dużo czasu?" to odpowiedź zawsze jest taka sama "Bynajmniej nie!". Oczywiście to zależy jakie ciasto ktoś ma na myśli. Jest jednak mnóstwo ciast, które można przygotować w mgnieniu oka (najdłuższy jest czas pieczenia ale wtedy przecież nie musimy już nic robić tylko czekać). Do takich ciast należy to, które dziś prezentuję.

Przepis na jogurtowe ciasto grejpfrutowe znalazłam na jakimś anglojęzycznym blogu i nie ukrywam, że miałam pewne obawy czy się uda...bo mąką trochę inna, jogurt inny, miary inne, aż w końcu piekarnik nagrzany na 350 st! - oczywiście świadoma różnic nie spaliłam mieszkania (nie wiem czy w ogóle mogłabym ustawić taką temperaturę na moim piekarniku) i przeliczyłam na skalę polską. Poza tym jeszcze nie piekłam ciasta z grejpfrutem i nie miałam pojęcia czy w ogóle będzie smaczne. Zaryzykowałam! Trochę je zmieniłam i w efekcie otrzymałam pięknie pachnące, puszyste i aromatyczne ciasto z chrupiącą skórką.

SKŁADNIKI:

  • 1 i 1/2 szkl mąki
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 1 jogurt naturalny (190 g)
  • 1 szkl cukru
  • 3 duże jajka
  • skórka z jednego grejpfruta
  • 1/2 łyżeczki aromatu waniliowego
  • 1/2 szkl oleju roślinnego


Na lukier:

  • 1/3 soku z połowy grejpfruta (ok 3 dużych łyżek)
  • cukier puder (według uznania, do uzyskania preferowanej gęstości lukru)


PRZYGOTOWANIE:

1. W jednej misce mieszamy następujące składniki: przesianą mąkę, proszek do pieczenia i sól.

2. w drugiej misce mieszamy pozostałe składniki: wlewamy jogurt, dodajemy cukier, jajka, skórkę z grejpfruta i aromat waniliowy. Mieszamy do uzyskania jednolitej konsystencji.

3. Do mokrej masy dodajemy składniki suche, mieszamy aż się połączą.

4. Na koniec dodajemy olej roślinny i znów wszystko mieszamy do uzyskania jednolitej masy.

5. Ciasto przelewamy do podłużnej formy wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 st i pieczemy przez 50 minut. 

6. Po upieczeniu studzimy przez 10-15 minut w formie a potem delikatnie wyjmujemy na kratkę i czekamy aż wystygnie.

7. Lukrujemy.

Lukier z sokiem z grejpfruta nie jest tak kwaskowy, jak z sokiem cytrynowym, ale do tego ciasta pasuje doskonale, ponieważ nie jest ono aż tak słodkie, żeby trzeba było smak lukrem równoważyć. Grejpfrut nie jest tak wyczuwalny jak można byłoby się spodziewać, mimo to ciasto jest trochę orzeźwiające :)

Nie ma potrzeby lukrowania ciasta bo i bez niego jest pyszne :)

Jak widać ciasto przygotowuje się szybko, wystarczy wymieszać składniki i już możemy przelewać do formy. Czy teraz już podzielacie moje zdanie, że nie potrzeba dużo czasu żeby upiec ciasto?





Ponieważ w przepisie wykorzystany jest jogurt naturalny i grejpfruty to myślę, że możemy je uznać trochę za dietetyczne, a właściwie za postne :)


SMACZNEGO!

2 komentarze:

  1. Ciasto zrobiłam, naprawdę pyszne, szczególnie na śniadanie do mleka. Zniknęło w 2 dni :) Pozdrawiam i czekam na więcej :>

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki :) Mam nadzieję, że następne wypieki będą równie smaczne i udane :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń